tisdag 25 oktober 2011

Min sjukling


Min lilla fis är inte så katig idag! Inte alls pigg och sover extremt mycket och nysser och har sig.. Jag försöker att behålla lugnet men det är svårt att inte OROA SIG! Hon är ju min lilla flicka <3 Klart jag vill att hon ska må bra. Men det är ju så svårt när hon inte kan prata och säga hur hon mår...
Och så är det den där känslan.. Jag känner att något är fel. Och hon ser inte ut att må bra. Och det kan jag inte bara bort se ifrån. Ska ta tempen på henne sen så får vi se vad hon ligger på.

Läste en sak om hund "förkylningar" som jag delar med mig utav här:


"Kan hundar bli förkylda?



Hej! Jag har en blandrastik (boarder collie, labrador, schäfer) som är drygt 2 år. Hon är pigg och feberfri men låter rosslig sedan ett par dagar tillbaka och "fräser" genom nosen som om hon var ordentligt snorig. Det har dessutom nyligen börjat rinna lite klet ut ena ögonkanalen. I min värld en typisk förkylning. Eftersom hon äter och för övrigt inte verkar vara påverkad har jag inte rusat iväg med henne till en veterinär. Tycker ni att jag borde göra det? Finns det något jag själv kan göra/ge henne som underlättar för henne? Alvedon? Tacksam för svar. Mvh, Camilla


Svar från en veterinär


Hej!
Hundar blir sällan förkylda på samma sätt som vi människor (eller katter) men visst kan de få inflammationer i näshålan orsakat av virus, bakterier och svampar. Noskvalster (en liten parsit som lever i näshålan) kan också orsaka irritation och nysningar. Allergier kan yttra sig i näsflöde.
Se upp med sjukdomar där det bara kommer sekret från en näsborre, speciellt om det är varigt eller blodigt, då kan det vara ett tecken på ett främmande föremål som kommit in i näshålan och irriterar. Hos äldre hundar kan tumörer orsaka näsblod och varigt näsflöde.
Jättebra att du kontrollerat temperaturen. Om den stiger över 39,0 så har hon feber. Observera att det gamla knepet att avgöra om hunden har feber eller ej genom att känna på nosen INTE fungerar. Det enda sättet är att kontrollera med en termometer i rumpan.
Om inte nysningarna upphör på ett par dagar eller om det kommer varigt sekret ur ögon och/eller nos så bör du låta en veterinär titta på det.
Svaret skrivet av Fredrik Ståhlberg"

http://www.veterinaren.nu/fragelada/hund/kan-hundar-bli-forkylda/132  (källa)
 
Kärlek och frid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar