lördag 26 februari 2011

Flower Power

Vad roligt det är att blommor kan betyda så mycket. Men jag tror inte det är så många som följer det.. Eller vad tror ni?

Blommor som symboliserar en uppmaning

Ett stort antal blommor symboliserar också en tydlig uppmaning från givaren till mottagen. Ger du bort en förgätmigej så ber du ”Var min för alltid”, ger du bort lavendel är budskapet ” Glöm mig aldrig”. Väljer du hyacint betyder det ” Tro på dig själv”, viol ” Du är oåtkomlig” och lilja ” Du är den vackraste jag vet”.

Antal blommor är viktigt
När du ger bort blommor att också viktigt att du är noga med det antal du införskaffar. I Ryssland kan du exempelvis inte köpa ett jämnt antal blommor, då detta anses vara oförskämt. I den svenska kulturen så betyder antalet blommor följande:

1 – Du är mitt allt
2 – Ett förslag: Låt oss resa bort tillsammans!
3 – När får jag träffa dig igen?
4 – Givaren ser upp till mottagaren
5 – Jag gör vad som helst för dig
6 – Givaren tvivlar på mottagarens ord
7 – Jag älskar dig
8 – Trogen dig till döden skiljer oss
9 – Uttrycker en ansökan om att få spendera tid ensam med mottagaren
10 – En tydlig fråga: Vill du gifta dig med mig?

Kärlek och frid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar